woensdag 29 januari 2014

Niet werken op woensdag: frustratie!?



Ik weet het, heel wat mama’s zijn jaloers:  (bijna) altijd thuis op woensdag, midden in de week meer huishoudtijd, geen opvangproblemen, zelf taxiën naar verjaardagsfeestjes, ideaal moment voor logopedie, …  

En echt, ik zou het ook niet willen missen.  Dat, relatief, rustpunt midden de week.  Tijd om thuis wat bij te benen...

Maar toch, het bezorgt me vaak ook frustratie.  Want de rest van de wereld werkt natuurlijk wel gewoon door.  De mailboxen stromen vol.  Deadlines komen onverbiddelijk dichterbij (die krijgen nooit een niet-werkdag, de sukkelaars). Werkende collega’s hebben informatie nodig van mij om verder te kunnen.  Enz…

Dus meestal gaat die mailbox enkele keren open op woensdag en steel ik hier en daar een momentje om er een paar te beantwoorden.   
Vaak zorgt dat voor de nodige rust:  het gevoel van ‘mee’ te zijn en op donderdag niet eindeloos achterop te hinken. 
Vaak zorgt het voor nog meer frustratie:  er wordt een probleem gemeld, de actualiteit staat te springen om een plaatsje op de website, op facebook, …  
En dan begint het getouwtrek:  want mama is ‘vrij’ op woensdag dus wordt er van alles gepland en er dient van alles gedaan.

En eigenlijk moet het ook niet.  Geen enkele collega zou het me kwalijk nemen…  En toch, ik doe het telkens opnieuw.

Hebben andere niet-op-woensdag-werkende-mama’s dat ook?
Of hebben gewoon alle deeltijds werkende vrouwen dat frustratie(tje) wel eens?  Ook als hun ‘niet-werkdag’ op maandag, dinsdag, donderdag en/of vrijdag valt?

En hoe gaan jullie daar mee om?

3 opmerkingen:

  1. Dag Liesje, mijn niet-werkdag valt bijna elke week op andere dagen, en doordat ik nog studeer én werk, gaat ook veel 'vrije' tijd naar het werk (=stage). Dan zit ik ook te mailen met het werk, omdat, ja, die deadlines echt niet wachten. Een gezond evenwicht, wat is dat hé? Ik vind het zelf heel moeilijk, want ik kan ook helemaal opgeslorpt raken door mijn 'schoolwerk' en zo blijft de rest liggen... Leren grenzen trekken? Maar da's moeilijk als je die drang hebt om het zo goed mogelijk te doen, alles dan... :) Het werk wat proberen loslaten die dag? Vaste momenten op die dag voorzien waarop je je mails bekijkt, dit ook zo doorgeven aan je collega's? Veel succes alvast! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh ja!! Plus dat ik mijn "vrije" dag, vaak de drukste of soms zelfs zwaarste van héél de week vind. Maar dat mag je precies nooit luidop zeggen hé?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb jou genomineerd voor de Liebster Award!!
    Kijk je even op mijn blog? Zou leuk zijn als je meedeed!!http://angellekes.blogspot.be/

    BeantwoordenVerwijderen